Jdi na obsah Jdi na menu
 


Technická univerzita v Liberci
 
Jméno a příjmení:  Martin Myška
Ročník: Druhý
Téma: Ideální banka 21. století

 

 Ideální banka 21.století

    Ideální banka 21.století? Co se asi každému z nás vybaví, když uslyší tento výraz? Možností je několik. Ale podle ohlasů většiny lidí, včetně mých rodinných příslušníků a kamarádů, ideální banka neexistuje. Proč tomu tak je? V čem jsou nedostatky? Pokusíme se trochu do této problematiky proniknout.
    Prvním a asi největším trnem v patě, se kterým jsou lidé nespokojeni u současných bank, jsou poplatky víceméně za každou službu, transakci apod. Proč musí člověk platit za to, když mu chodí výpisy účtů poštou a za informace, které si nechá poslat emailem? Nebo poplatky za přesuny z účtu na účet? Jakoby nestačilo, že banka vydělá spoustu financí na půjčkách, tak proč platit za to, co je vlastně ‚,naše‘‘. Může tento problém ideální banka změnit? Domnívám se, že určitě ano. Stačilo by trochu zmírnit poplatky a platit jen ty služby, které si to vyžadují. Lidé by byli hned spokojenější a s mnohem lepší náladou by takovou banku navštěvovali.
    Touto myšlenkou jsme se dostali k druhému závažnému problému. Nazval bych ho ‚,člověk v bance.‘‘ Když se po hodinovém přemlouvání konečně odhodláme a do banky vypravíme, co nás uvnitř čeká? Nejprve tupě zíráme na stojánek s tlačítky a v duchu se ptáme sami sebe, které máme asi zmáčknout? Po vybraní správné varianty nám vyjede lísteček s pořadovým číslem. Poté postupujeme ještě hlouběji směrem do budovy, vyjdeme pár schodů a co nevidíme, davy a davy zuřících lidí, kteří se vztekají, proč to tak trvá a proč to nejsou právě oni, kteří mají přijít na řadu? Po takovém zážitku nás zamrazí a projede krev v žilách. Ale co naplat, nezbývá nic jiného, než si vzít reklamní upoutávku, poslušně se usadit a čekat, než na nás přijde řada. Jakým způsobem by se měl vyřešit tento problém? Mně osobně by se zamlouvalo, kdyby se mě u vstupu ujal manager nebo úředník s dostačujícími znalostmi, odvedl by  mě  ke stolku, tam mi pomohl a poradil se vším, s čím bych potřeboval. To by byl sen, nikde nečekat.
   Z hlediska času by také bylo vhodné zmínit, jak je na tom banka a její úřední hodiny? Upřímně řečeno velmi špatně. Pro normálně pracujícího člověka je to nadlidský úkol stihnout dobu, kdy má banka zrovna otevřeno. V čase, kdy banka otvírá své pole působení, jsou lidé už dávno pracovně vytíženi. V době oběda většina populace není k zastižení, protože si zrovna pochutnává na dobrotách, které česká kuchyně umí bezpochyby připravit. Po pracovní době má už banka zavřeno. A právě zde se nám přímo nabízí otázka, kdy se do banky dostaneme? Odpověď je jednoduchá, jen když získáme výjimečné volno. Ideální banka by se proto měla podřídit přáním svých klientů a úřední hodiny dle potřeby přizpůsobit.
   V období dovolených a prázdnin spousta lidí vyjíždí za hranice naší milované vlasti. Jak je to s výběrem a návštěvou banky v zahraničí? Prvním problémem je přemrštěný poplatek při výběru. Proč? Jsou to pořád přece jen ‚,naše‘‘ peníze, tak proč bychom měli hradit větší sazbu? Ideální banka by měla tento poplatek zmírnit a nebo ho úplně odstranit. Určitě by nás to potěšilo. Druhým problémem je, jak se domluvit? Každého nejprve napadne angličtina – světový jazyk, ale ten kdo angličtinu neovládá dokonale nebo se ji v životě neučil, co má tento dotyčný potom dělat, když si v zahraničí potřebuje nutně zařídit např. nezbytnou transakci? Ideální banka by určitě měla mít zavedený program,  který by tento problém eliminoval. Takový, který by pracoval ve všech jazycích tam, kde by naše ideální banka provozovala svoji činnost. V nejlepším případě všude ve světě. To by byla paráda, vydat se do exotické nebo do severské země úplně bez starostí a s vědomím, že naše banka stojí za námi při každém kroku a my, že si nemusíme připlácet za její služby.
   Myslí současné banky na lidi s handicapem? Co třeba takoví vozíčkáři? Rozhodně ne všude. Ideální banka by určitě měla mít vybudované bezbariérové přístupy a pro větší komfort i speciální místa určená právě pro tyto osoby. A co lidské bytosti, které neumí mluvit, ale dorozumívají se znakovou řečí? Jsou současné banky připraveny z takovéhoto hlediska? Banka 21.století by se určitě měla přizpůsobit a zaměstnat člověka, který znakovou řečí disponuje. A nebo co taková osoba s omezením způsobilosti k právním úkonům, jak řešit tento problém? Když se zaměřím na současnou situaci a na volby, tak se nikde neuvádí, jestli volič s takovýmto handicapem může jít volit zcela sám nebo jestli musí mít s sebou člověka, který je plně oprávněn? Jak by se potom měla zachovat banka? Bylo by dobré, kdyby byla připravena i na takovouto situaci, měla by mít ve svých službách zřízence, který by dokázal pomoci. Byl by to svým způsobem nesmysl, kdyby se i do banky muselo chodit s doprovodem. Poslední závažnou problematikou, co mě napadá, jsou nevidomí lidé. I pro tyto občany by měl být zajištěný dokonalý servis služeb. Byl by tu pracovník, který by se těchto lidí ujal ihned u vstupu.U takovéhoto zaměstnance by bylo výhodné, aby ovládal i znakovou řeč a měl na starosti tyto občany s handicapem. Kdyby totiž měl být k dispozici jeden člověk na nevidomost, jeden pro um znakové řeči, jeden pro omezení právní způsobilosti, tak by bylo v bance přelidněno zaměstnanci a i z ekonomického hlediska by to bylo velmi nevýhodné, tudíž finančně náročné.
     Se současnou světovou finanční krizí nutí banky i jejich klienty k opatrnosti a hromadění hotových peněz. MF DNES zjistila z údajů České národní banky, že od konce září do 10. října přibylo v oběhu 22 miliard korun v hotovosti. Část z této sumy mají banky připravenou jako pohotovostní rezervu pro pobočky a bankomaty, část mají lidé u sebe či v trezorech. Celkově je nyní v oběhu rekordních 379 miliard korun. Měla by mít i ideální banka připravenu pohotovostní rezervu? Určitě ano, a to z důvodů právě takovýchto světových krizí.
   MF DNES dále zmínila anketu ‚,Co Vám vadí na bankách?‘‘ Pan Lhotský z Brna zmiňuje: ‚,Nemám úplně dobrý pocit z toho, že jsem zadlužený. Takže hned, jak se naskytne příležitost, chci půjčku splatit. Vadí mi, že mi banka nevyjde vstříc a chce za předčasné splacení poplatek.‘‘ I toto je jedna z věcí, kterou by ideální banka měla vlastnit. Současné banky místo toho, aby byly rády, že jim klienti půjčku splatí předběžně, tak za to chtějí ještě poplatek. Domnívám se, že je to špatný přístup!
   I splátkové firmy chtějí využít finanční krize a snaží se přebrat klienty bankám. Čekají totiž, že banky omezí poskytování spotřebitelských úvěrů. ‚,Očekáváme,že banky zpřísní kritéria, což by mohlo znamenat výhodu pro společnost našeho typu,‘‘řekl E15 mluvčí Proficreditu Milan Káňa. Proficredit chce třeba poskytnout úvěry podnikatelům či nabízet kreditní karty. Ovšem tyto společnosti si zakládají na opatrnosti, a proto mají zájem jen tzv. ‚,dobré‘‘klienty, u kterých nehrozí riziko nesplácení. Ideální banka by si proto měla dát pozor na tyto splátkové firmy, u kterých hrozí, že by bance přebraly klientelu a pořídit určitý typ lákadla např. takový dětský koutek pro děti by určitě nebyl k zahození. Rodiče by alespoň měli kam dát dítě při návštěvě banky a odpadl by tím problém kam s nimi. 
   Co říci závěrem? V dnešní době není nic dokonalého, i přes usilovné snažení každého z nás. Může proto existovat ideální banka? Na 99 % se domnívám, že určitě ne. Člověk je bytost, která není spokojená pořád a se vším, ale vždycky jen určité období, protože po uplynutí pár týdnů, měsíců nebo roků lidé neustále přemýšlí,co jim vadí a s čím jsou nespokojeni. Proto se ideální banka nikdy nemůže stát ideální, ale může se jí téměř vyrovnat, když každý člen bude pracovat tvrdě, zodpovědně a bude-li se banka snažit vyjít vstříc občanům na celém světě.
 
 
Zdroje: MF Dnes ze 17.října 2008
             E15 z 21.října 2008
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

______

(JH, 12. 2. 2009 13:44)

BAF